حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۷ ب.ظ

برای شناخت خدای متعال و انس با او ، انسان از میان مجموعه اندیشه های متضاد و متعارض موجود در اطراف خود به یک سلسله مبانی و چارچوب فکری صحیح- که بر اساس آن بتواند نیازها و پرسش های خود را پاسخگو باشد – نیاز دارد.

چنانچه در دیدگاه های خود چنین چارچوبی نداشته باشد، تشخیص مسائل و تمیز میان آنها برای او امکان نخواهد داشت و موجب بسیاری از مفاسد فکری و اخلاقی می شود.

بی گمان، استاد مطهری را می توان یکی از برجسته ترین اندیشمندان معاصر دانست. شخصیتی که در طول عمر پر برکت خود آثار فراوانی را در زمینه های گوناگون به جای گذاشته است و در همه آن آثار، یک هدف را دنبال کرده است.

استاد مطهری(ره) می فرماید: «نوشته های این بنده، برخی فلسفی، برخی اجتماعی، برخی اخلاقی، برخی فقهی و برخی تاریخی است. با اینکه موضوعات این نوشته ها کاملاً با یکدیگر مغایر است، هدف کلی از همه اینها یک چیز بوده و بس.»

شاید بتوان گفت: مهمترین دستاوردی که در آثار شهید مطهری برای مطالعه کننده به دست آید، مبنای فکری – استدلالی- منطقی و مبرهن است که هم عقل را اقناع و هم دل را راضی می کند. همچنین مطالعه آثار ایشان بر اساس سیر منطقی موجب تنظیم و انسجام تفکر و اندیشه می شود. در واقع این همان عاملی است که زمینه حل تعارضات درونی انسان را فراهم می کند و باعث ایجاد قوه تشخیص خوب از بد می شود.

با توجه به این مطالب، ضرورت مطالعه آثار این شهید عزیز- خاصه برای طلاب- آشکار می شود. در واقع، تحصیل بینش صحیح و جامع که از آن به چار چوب فکری تعبیر می کنیم، همان چیزی است که موجب پایه ریزی اساس فکری نظام اسلامی ایران شده است.

همان طور که حضرت امام (ره) فرمودند:«آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست. ...»

و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود فرمودند: «باید با برنامه ریزی زمینه ای فراهم شود که طلاب، دانشجویان و نسل جوان، دوره کتاب های شهید مطهری(ره) را مطالعه نمایند. جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری (ره) آشنا شوند. بنده اگر می خواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، بلاشک یکی از مواد برنامه را این می گذاشم که کتاب های آقای مطهری (ره) خوانده شود، خلاصه نویسی شود و امتحان داده شود.»

در این راستا، به منظور عملی نمودن فرمایشات این بزرگواران، با هدف مطالعه و انس بیشتر با آثار این استاد شهید و تحصیل بینش جامع، طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره) شکل گرفته است.

 

روش مطالعه:

مهمترین چیزی که در یک برنامه مطالعاتی وجود دارد، انگیزه  و اشتیاق درونی است؛ انگیزه ای که با بودنش همه مشکل و کاستی ها ناچیز می نماید و با نبودنش ، کوچکترین مشکلات بهانه ای می شود برای توقف برنامه و عدم پیشرفت آن؛ بنابراین، نخست باید به ضرورت مطالعه آثار شهید مطهری(ره) ایمان داشته باشیم و نخستین هدف ما به پایان رساندن دور اول  مطالعه این کتب باشد.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:

«اگر کسی همین آثار ایشان را از اول تا آخر یک دور با دقت بخواند، این کافی است، که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلامی برساند»

یکی از ارکان مهم هر برنامه مطالعاتی «گروه همراه» است. اهمیت دوستی و رفاقت بر کسی پوشیده نیست و رقابت سالم و مشارکت فعال و تشویق متقابلی که میان اعضای یک گروه مطالعاتی ایجاد می شود، به اندازه ای پر فایده است که حتی در مواردی که انگیزه درونی فرد رو به سردی می گراید ، اطرافیان خیرخواه نخواهند گذاشت که او از ادامه مسیر باز بماند.

یکی از آفت هایی که در برخی از افراد به چشم می خورد، آن است که که احساس می کنند، از همان آغاز باید تمام جزئیات مسیر آینده برایشان مشخص شده باشد، در غیر این صورت، پای در راه نمی گذارند. چنین افرادی مانند قطاری هستند که برای حرکت منتظر می ماند، تا همه چراغ هایی که در راه طولانی پیش رویش قرار دارد سبز شوند، تا او آهسته حرکت کند. این قطار نه تنها به منزل نمی رسد، بلکه محال است، از جای خود تکان بخورد. شخص موفق آن است که وقتی به اصل برنامه و ضرورت مطالعه آثار شهید مطهری(ره) ایمان داشت، با امید به خدای متعال، مطالعه را از بخشهای پایه و مقدماتی آغاز کند؛ بی گمان؛ پس از مطالعه چند کتاب، هم شوق و علاقه او افزایش می یابد و هم می تواند با شناختی که از خود و گروه همراهش به دست می آورد و با مشورتی که با صاحب نظران می کند، مسیر را طی کند.

از آنجا که هدف در مرحله اول ، یک دوره مطالعه سریع است، نباید از فراموشی و یا حل نشدن برخی از مطالب کتاب هراس داشته باشیم. سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) به گونه ای است که کتاب های بعدی بسیاری از نکات مهم و کلیدی کتاب های پیشین را تکمیل می کنند و بیشتر شبهات و نکات مبهم آنها را حل می کنند.

با توجه به حجم مناسب کتاب های استاد شهید مطهری(ره) بهتر است که همیشه کتابی را همراه خود داشته باشیم تا در صورت امکان از فرصت های کم، بیشترین استفاده را ببریم.

توصیه می شود: همیشه با یک مداد، هم زیر جملات ناب و نکات جالب خط بکشیم و هم پرسش ها و اشکالاتی را که به نظرمان می رسد، یادداشت کنیم، تا در فرصت مناسب دنبال جواب آن باشیم.

دست کم هر روز یک وقت برای مطالعه تعیین کنیم و هیچ روزی کمتر از آن مقدار مطالعه نکنیم؛ مثلا هر روز نیم ساعت مطالعه کنیم.

همه تلاشمان این باشد که دور اول را سریع به پایان برسانیم و از مطالعه کتاب های متفرقه مگر در موارد اضطراری بپرهیزیم.

با یادآوری هدف مطالعه کتب شهید مطهری (ره) ، از اینکه دیگران کتابهایی با آب و رنگ بیشتر می خوانند، نگران نباشیم، این نکته را فراموش نکنیم، که هدف، به دست آوردن دیدگاهی صحیح نسبت به دین مبین اسلام است، بدون داشتن چنین دیدگاهی ، خواندن آن کتا بها، نه تنها هیچ فایده ای ندارد، بلکه مضر هم هست.

اگر مطالعه آثار شهید مطهری(ره) با روال مناسبی اجرا نشود، ممکن است، عدم آشنایی با مطالب مقدماتی و پرداختن به بحث های سنگین تر نه تنها فایده مورد نظر را نبخشد، بلکه شبهات فکری ایجاد شده و سنگینی ناگهانی مطالب موجب دلزدگی از مطالعه کتب اسالنی و ایجاد تصور منفی شود؛ بنابر این، لازم است، باتوجه به ویژگی های خود وگروه مطالعاتیمان ، برنامه و سیر مناسبی را با نظر کارشناسان انتخاب کنیم، و با امید به خدا تا پایان مسیر طی کنیم.

 

ضرورت مطالعه:

بی گمان اندیشه و اندیشیدن از عوامل مؤثر در ایجاد تکامل و کاهش خطاهای فردی و اجتماعی تلقی می شود و رسیدن به چنین بینشی ، تا اندازه زیادی در گرو روی آوردن به دنیای مطالعه و استفاده از لحظات طلایی زندگی است.

در میان انبوه کتا بهایی که به بازار عرضه می شود، هر نوع کتابی می تواند خود نمایی کند. هم آثار مفید، خوب و ثمر بخش به این گستره راه می یابند و هم کتاب هاب غیر مفید، بد، بی ثمر و گاه زیان بار ، با این همه باید در گزینش کتاب خوب جهت مطالعه پر ثمر اصرار ورزید. بنابراین، باید«خوب کتاب بخوانیم» و «کتاب خوب بخوانیم»

کتاب های استاد شهید مطهری(ره)، چراغ های روشنی هستند که قادرند، ره پویان وادی دانش و بینش را، راه بنمایانند و بهره مند سازند.

اگر بخواهیم از جمله افراد رشید که همه لیاقت ها و استعدادهای خود را شناخته و هر یک را به موقع و در جای مناسب خود به کار گرفته اند ، باشیم و هیچ گاه از دین خسته نشده و دلبستگی بیشتر به آن پیدا کنیم، باید دارای یک فکر سلیم و پر بار و آشنا به معانی و اصطلاحات اعتقادی اخلاقی باشیم، که این برای رشد و تعالی و عدم انحراف از دین و عقیده و تکیه گاهی برای عمل به فرامین الهی، و پیش درآمدی است بر اینکه ما در راه ترویج دین قرار بگیریم.

مطالعه آثار شهید مطهری(ره) و آشنایی با اندیشه هایی که از ضمیر مؤمن و متقی برخاسته و مجموعه ای که در نوع خود در نظام کامل به تمامیت رسیده است، همچنین آشنایی با برداشت و فهم شهید مطهری(ره)به عنوان درک و برداشت صحیح و مقبول از اسلام و انقلاب به همراه احساس نیاز شدید درباره دستیابی و آشنایی با مبانی اولیه معارف اسلامی و اصول عقاید می تواند به عنوان سر مشق و الگویی در مسیر آینده را برای ما تعیین و نظام فکری ما را سامان بخشد.

اعضاء پس از مطالعه کتب بر اساس جدول سیر مطالعاتی و پایان دوره مقدماتی ، برنامه مطالعه تطبیقی را شروع می کنند؛ به گونه ای که پس از بررسی مجدد نظر شهید مطهری(ره) درباره موضوعی خاص و جمع بندی آن به بررسی نظرات مشابه در همان موضوع از دیگر اندیشمندان و متفکران می پردازند.

 

کیفیت اجرا:

در این طرح علاوه بر مطالعه هر کتاب، جلسه ای درباره موضوعات کتاب با حضور کارشناسان تشکیل می شود و طی آن ، به بررسی کتاب پرداخته می شود و پرسش ها و اشکالات خود را مطرح و اشتباهات احتمالی را تصحیح می کنند.

در مرحله بعد، امتحان برگزار می شود و به نفرات برتر جوایزی اهدا می شود.

در این طرح، علاوه بر امتحان، دیگر عوامل سنجشی مانند مباحثه ، خلاصه نویسی از کتب، جمع آوری جملات ناب، طرح پرسش های تستی و تشریحی، کنفرانس و... اجرا می شود.

                    

مزایا

گرچه قداست راه شهید مطهری(ره) خود بـه خـود افـراد را بـه ایـن سـو خواهـد کشاند، کـه آشنـایی بـا معـارف اسـلامی بهتـرین مزیت و جایـزه آن اسـت، امـا در کنـار ایـن اجرا معنـوی ، سعـی شـده اسـت، تسهیلات زیر نیز به اعضا عرضه شود: - عرضه کتاب استاد با 50 درصد تخفیف - هدیه به ممتازان هر کتاب - برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، زیارتی و تفریحی - برگزاری همایش های علمی  - و ...

 

دریافت
عنوان: بروشور  آشنایی با طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی