حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ق.ظ

هجرت یکی از واژه های ارزشی است که در اسلام مطرح شد. گاهی هجرت مربوط به تغییر مکان و جهت رسیدن به موقعیت بالاتر و ارزش های بالاترست؛ مثلاً: فردی از روستا جهت ادامه تحصیل و بالا رفتن ارزش و موقعیت به شهر هجرت می کند ،که بسیار والا است. نوع دیگر هجرت در درون است؛ هجرت از گناه، لغزش، از خود و منیت ها و تعلقات خاطر انسان که باعث گرفتاری اش می شود. این هجرت زمان ومکان ندارد و همیشه برقرار است.


حضرت آیت الله ایمانی در بازدید از حوزه علمیه نخبگان 1 شیراز در جمع طلاب حوزه علمیه فرمودند:
ایام ولادت پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام ششم شیعیان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را تبریک عرض می کنم . از دیگر مناسبت ها ی بسیار مهم که در این ماه اتفاق افتاده است می توان به مسئله هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کرد، که اگر این مهم اتفاق نیافتاده بود، اساس شکل گیری حکومت اسلامی انجام نمی شد و طبعاً جامعه بشری از معارف حقه اسلام محروم می ماند؛ و این حرمان، بزرگترین مصیبت بود برای بشر.
لازم است چند نکته را در مسئله هجرت و تاثیر حرکت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به مدینه و شکل گیری حکومت عرض کنم. 
در اسلام نکات زیادی به عنوان فرهنگ در الفبای فکری جامعه وارد شده است؛ یعنی کلمات و واژه هایی که قبلاً سابقه نداشته و اسلام این کلمات و واژه ها را در جامعه بشری مطرح کرد. مثل آن چه امروز رهبر معظم انقلاب در قالب واژه بیان می کنند و اساساً همه سازندگان تاریخ کارشان واژه سازی و فرهنگ سازی در مورد مسائل مهم است . هجرت ، مهاجرت و مهاجر این ها واژه هایی هستند که در اسلام معنا پیدا کرد و به عنوان ارزش و هنجار تلقی شد.مسئله هجرت در ابعاد مختلف بیان شده و در گوشه گوشه زندگی انسان مسئله هجرت به صورت ارزش بیان شده است .خداوند در قرآن کریم می فرماید: آن که در راه خدا هجرت کند با فراخی روبه رو می شود و از محیط تاریک و تنگ خارج می شود. یکی از ارزش هایی که مسلمانان با آن ارزش سنجیده می شدند؛ سبقت در ایمان وشهادت بود . این ها معیارهایی بود که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مسلمانان با آن سنجیده می شدند. آن که هجرت کرده بود امتیاز بیشتری داشت؛ همه اینها را خدای متعال برای امیرالمؤمنین مقدر کرده بود. ایشان اولین مهاجر، اولین مسلمان و مؤمن و اولین مجاهد در راه خدا در دین اسلام بوده است.
هجرت یکی از واژه های ارزشی است که در اسلام مطرح شد. گاهی هجرت مربوط به تغییر مکان و جهت رسیدن به موقعیت بالاتر و ارزش های بالاترست؛ مثلاً: فردی از روستا جهت ادامه تحصیل و بالا رفتن ارزش و موقعیت به شهر هجرت می کند ،که بسیار والا است. نوع دیگر هجرت در درون است؛ هجرت از گناه، لغزش، از خود و منیت ها و تعلقات خاطر انسان که باعث گرفتاری اش می شود. این هجرت زمان ومکان ندارد و همیشه برقرار است. همانند هجرت مکان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که برای جهاد و ترقی از جایی به جای دیگر می رود؛ ولی هجرت در درون، سن، موقعیت، علم، و جهل و... هیچ چیز در آن اثر ندارد. هر کس بتواند در خو هجرت کند؛ به خدا و سازنده اش توجه کند، رشد کرده است. وی هنگامی که از خود ببرد در یک فضایی قرار می گیرد که همه تلاش و ارزش است . انسان اگراسیر تن و خواسته های نفسانی خو شد و برای تأمین خواسته های خود هر کاری خواست انجام دهد در ظلمات است؛ تاریکی پشت سر تاریکی، آن قدر تاریکی که دست خود را پیدا نمی کند. مسئله هجرت از منیت ها و آلودگی ها برای روحانیت و طلبه ها که در مسیر هدایت دیگران هستند یکی از مسائل ضروریست، که اگر هجرت از خود آغاز نشود انسان به جایی نمی رسد. وقتی از خود گذشتیم مراحل بعدی پیدا می شود؛ که همه مراحل در همین اول شب ربیع الاول دیده شده است. عالی ترین مرحله از خود گذشتن ایثار است؛ یعنی خود را نبیند و رها شود، که این نکته فوق العاده در پیش گاه الهی عظیم است.
این ایثار بعد از هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اتفاق افتاد. ایشان نماد هجرت و شاگرد او امیرالمؤمنین نماد ایثار و رها کردن جان در راه هدف است . پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اعلام کردند که: من امشب باید از میان مردم خارج شوم و تو باید بعد از من در مکه بمانی و امانت ها را به صاحبانشان بازگردانی، اگر کسی ادعای طلب کرد طلب را به او بازگردانی و به مدینه بازگردی و باید در محل خواب من بخوابی، می خواهند مرا بکشند و سراغ شما می آیند. حضرت چیزی نفرمود که شما نجات می یابی، و حضرت علی (علیه السلام) نمی دانست که نجات می یابد؛ که اگر می دانست در کار ایشان اثر نداشت. سوال امام این بود که اگر من بخوابم شما به مدینه می رسید و دین خدا را احیا می کنید، حضرت فرمود بلی و امام علی ( علیه السلام) فرمود:پس مانعی ندارد وقتی هدف تامین می شود تن من فدای آن. 
امیرالمؤمنین آن شب خوابید که این ایثار را خداوند به فرشتگان نشان داد که، این که اسلام باقی مانده و این گونه حرف نو برای دنیا دارد ؛چون در قالب حکومت نمو پیدا کرد. اسلام فقط خمس و ذکات و حج و تذکر در رابطه با دروغ، غیبت و ... نیست؛ بلکه مهمتر از آن حکومت است . امام می فرمایند: آن که از حج ونماز واجب تر است حکومت اسلامیست که پیامبر با مهاجرت حکومت را ادامه داد تا به امروز.
چارچوب حکومت را پیغمبر بست، انحرافاتی ایجاد شد و در زمان امام صادق ( علیه السلام) و نهایتاً در زمان غیبت صغری مطالب لازم گفته شد، و فضای تشکیل حکومت و امروز که نمونه آن اجرایی شده است. پس مقدمه رسیدن به مقام، موقعیت به دین و دنیا هجرت است، یعنی سختی و رنج رها کردن وطن و زندگی آرام را رها کردن. آب، پاک ترین موجودات عالم است؛ وقتی در جایی ثابت بماند راکت می ماند و آلوده می شود. آب حوض، آلودگی پیدا می کند اما آب جریان دار نه تنها طاهر بلکه؛ پاک کننده است. تا طلبه راه نیافتد نمی تواند جامعه را پاک کند.
وی باید به قدرتی برسد که بتواند در جامعه اثر گذار باشد. این جابه جایی نیاز به یک جابه جایی فکری دارد، هجرت علاوه بر مکانی؛ ابتدا باید هجرت درونی داشته باشد. هیچ گاه تکیه بر خودتان نکنید و خودتان را همه کاره ندانید و این بدترین حالت است. هجرت از خود، ضعف، گرفتاری، فقر، بیچارگی به خدا، قدرت مطلقه، بی نیاز مطلق، آفریدگار جهانیان و این پیوند که انجام گیرد و با خداوند محکم شود توانمندی ها شکوفا می شود. امیدواریم که این درس هجرت را در زندگی همیشه به آن توجه کنیم. هجرت ظاهری و درونی است؛ آن که همیشه می ماند و هست هجرت از درون است که ایثار، شجاعت، فداکاری ورسیدن به قدرت هم به دنبال دارد.
اگر مشکلی پیش آمد همان ابتدا آن را درمان کنید؛ اجازه ندهید گناه در دل بماند و ریشه بزند . اینها اجازه نمی دهد ما مسائل را درک کنیم، و همه جا را تاریکی و پرده می بینیم. هجرت از درون به سمت خداوند را مد نظر خود قرار دهید.

 

 

 

 

 

 

 


دریافت
عنوان: درس اخلاق - حضرت آیت الله ایمانی
توضیحات: مدرسه علمیه مبارکه نخبگان یک - 22.10.1393

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۲
حوزه علمیه نخبگان یک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی