حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ب.ظ

علی عزیزی

پیرامون راه های نفوذ آمریکا در ایران، سؤال های اساسی و مهمی وجود داشته است؛ هم چنان که اکنون نیز محل بحث و گفتگو می باشد. یکی از مباحث محوری این مسأله، جای گاه نفوذ اجتماعی و فرهنگی از طریق تحریم ها در میان سلسله راه بردهای آمریکا برای نفوذ در درایران است. به نظر می رسد پس ازضدیت با آمریکا در عرصه بین المللی، به دلیل مواضع و عملکرد واشنگتن در قبال رویدادهای گوناگونی که طی چندین دهه گذشته ذهنیت سایر ملت ها وکشورها را به آمریکا شکل داده است(ماه پیشانیان ،1390،ص36) این کشور با نقابی جدید و با استفاده از پیگیری اهداف خود از طریق جنگ نرم پا به عرصه قدرت گذاشته است و تحریم های اعمالی علیه ایران نیز نوعی ترفندآمریکا وغرب برای قدرت نمایی ونفوذاز طریق قدرت نرم است.

یکی از بحث های پر چالش این روزهای کشور، بحث پیرامون رفع تحریم های ظالمانۀ اقتصادی، مالی و بانکی از دریچۀ توافق هسته ای است. این که این توافق تا چه اندازه به مصلحت کشور هست و تا چه اندازه نیست، بحث مفصلی است که درگنجایش این مختصر نیست. لکن آن چه در این نوشتار در پی آنیم، عبارت است از این که تحریم های اعمالی علیه ایران دارای چه اهداف پنهانی در زمینۀ فرهنگ و قوام اجتماعی می باشد؟

از دیرباز تاکنون یکی ازحربه های آمریکا برای تسلط برکشورهای دنیا ازجمله ایران، ایجاد گسست فرهنگی و اجتماعی میان مردم و حکومت از طریق محروم کردن مردم از دریچۀ تحریم های اقتصادی است، تا مردم ایران را به این باور برساند که دولت توانایی برآورده کردن نیازهای اقتصادی آنها را ندارد و از این طریق قدرت ملی را در چشم آنان ضعیف جلوه دهد، زیرا اگر کشوری از قدرت ملی بالایی برخوردار باشد، می تواند خواسته های خود را بدون مانع تامین کند(زرقانی،1388،ص111). با اعمال تحریم ها، غرب و آمریکا مردم و دولت را بر سر یک پیچ خطرناک قرار می دهند، زیرا اگر مردم و دولت فشار اقتصادی را برنتابند، دولت ها، سازمان ها و شرکت های ملی، ناگزیرند جایگاه خود را دوباره تعریف کنند(ابراهیمی،1385،ص12) و اگر دولت به مقابله با آن برخیزد، آن قدر آن را ادامه می دهد تا نهایتا منجر به گسست های اجتماعی و فرهنگی شود که در هر دو حالت فضا برای اشغال ایران توسط دشمن نه از طریق جنگ سخت که از طریق جنگ نرم مهیا  می شود. از همین رو است که مقام معظم رهبری پس از توافق ایران باگروه 1+5 از یک سو ضرورت مقابله با نفوذ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دشمن را مطرح کردند و از دیگر سو، از ضرورت اهتمام به اقتصاد مقاومتی به عنوان راه برون رفت از اوضاع نا به سامان اقتصادی سخن به میان آوردند.

حال این سوال مطرح می شود که چه ارتباطی میان تحریم ها با مقوله ی فرهنگ، اجتماع و امنیت ملی وجود دارد؟ مراجعه به منابع دینی نشان می دهد که ازیک سو نسبت فرهنگ صبر به ایمان، به فرموده ی امام علی علیه السلام مانند نسبت سر برای بدن است، و از دیگر سو صبر ارتباطی مستقیم با پایداری واستقامت اجتماعی دارد. لذا به نظر می رسد دشمن در پی از بین بردن صبر، پایداری و استقامت مردم ایران یا همان ایمان و اعتقاد آنها نسبت به انقلاب اسلامی از طریق فشار تحریم هاست. خطر نفوذ فرهنگی و اجتماعی در مقایسه با سایر تهدیدات امنیتی ایران در مقام نخست قرار می گیرد؛ زیرا عقبه ی ما در مبارزه ی با قلدری استکبار جهانی عبارت است از فرهنگ ما(مرکز صهبا، 1390،ص117). بی شک نابودی عقبه ی سپاه به معنای نابودی کل سپاه می باشد و لذا این مهم برای یک دشمن هوشمند اولویت محسوب می شود.

ازآنجا که نفوذ فرهنگی و اجتماعی دارای ابعاد گوناگون، پیچیده، پنهان و بدون مرز است، بنابراین این نفوذ در شرایط پس از تحریم »بالاترین خطرامنیتی «قابل پیش بینی و دست یابی است. امنیت ملی و دور بودن کشور از خطر نفوذ فرهنگی و اجتماعی، زمانی محقق می شود که زمینه های به وجود آمدن نفوذ را از بین ببریم. لذا به نظر می رسد ترسیم حربه های دشمن به تنهایی، برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن کافی نباشد، از طرفی حربه های دشمن نیز به شکلی است که اقدامات پیشگیرانه ی موضعی پاسخگوی نیازهای این حوزه نبوده و ممکن است بازدارندگی لازم را برای همیشه نداشته باشد. بنابراین سیاست گذاری، سرمایه گذاری و برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت از ضرورت های اجتناب ناپذیر در دفع حیله های دشمن می باشد. بنابراین با توجه به بنیادین بودن موارد ذکر شده و هم چنین پیچیدگی حربه های دشمن برای نفوذ فرهنگی و اجتماعی،کار بر روی مورد ذکر شده  و مواردی از این دست مستلزم تلاش همه جانبه بوده و علاوه بر ضرورت وحدت و همدلی قوای سه گانه جهت رشد روز افزون اقتدار ملی در ابعاد گوناگون، نیازمند ورود هدف مند و برنامه ریزی شده کلیه ی نهاد ها ازجمله حوزه و دانشگاه می باشد.

  

* طلبه پایه 6 مدرسه علمیه نخبگان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۸
حوزه علمیه نخبگان یک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی