محمدجعفر جوشن
محمدجعفر جوشن
امام علی (ع):
نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط
نهج البلاغه، حکمت 70
محمدهادی علی بابایی
مهدی صنعتی
علی عزیزی
آرشام بهمن نژاد
علی قنبری
محمدجواد مردانی
سیّد مصطفی حسینی
سیدمحمدجواد مشکات
غلام رضا زارع قشلاقی
حسین سلطانی
علی قنبری کوهنجانی
مهدی دهقان سیمکانی
همواره و در کلیه مجامع علمی هستند افرادی که به واسطه تلاشها، استعدادها و فعالیت های بیشتر خود از موفقیتهای بیشتری برخوردار شده اند و عنوان »نخبگان» را با خود یدک می کشند و بیشک حوزه های علمیه نیز از این امر مستثنی نبوده است. تاریخ سراسر افتخار حوزه های علمیه شیعه مالامال از شخصیت هایی است که سطح نخبگی آنان به حدی بوده است که تا سال ها و در برخی موارد قرن ها سبک نگرش و نگاه علمیشان مورد احترام علمای بعد از خودشان بوده است و تاثیرگذار در فضای علمی مابعد خودشان بودهاند.
مکتب علمی شیراز اما خود یکی از بلندآوازه گان تربیت نخبگان و ملجا فکری در برخی از علوم حوزوی بودهاست و همچنان این نشان افتخار را بر سینه دارد و به آن مباهات میکند. گذر ایام اما این حوزه را با افول روبهروکردهبود و طلاب نخبه و با استعداد و اساتید صاحبنظر، راه ادامه حیات علمی خودشان را در مهاجرت به قم و مجاورت حضرت معصومه (سلامالله علیها) میدیدند.
حضور حضرت آیتالله ایمانی (حفظها...) و دغدغه فراوان ایشان در راه اندازی مجدد، قوت بخشی و احیای مکتب علمی شیراز و در ادامه راهاندازی و ادارهی پنج مدرسه علمیه در سطوح مختلف (از مقدات تا درس خارج) و یک موسسه آموزش عالی حوزوی نویدبخش آینده ای روشن بود.
توجه به این امر و لزوم حفظ و ساماندهی نخبگان حوزوی و اشعار به این سخن رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) که «یک جامعه بدون دارابودن استخوانبندیهای ذهنی قوی، در حرکت جهانی نخواهد توانست از سربالاییهای دشوار و پیچهای سخت عبور کند. بنابراین، جامعه همچنان که به بدنهی فکری نیاز دارد به نقطه ممتاز فکری هم نیاز دارد .بنابراین اگر هوشمندانی در جامعه هستند که از لحاظ ذهنی نخبهاند، اینها می توانندبه پیشرفت علم، فرهنگ و هنر و کار و پیشرفت هرچیزی که جامعه به آن نیاز دارد کمککنند. بنابراین ، منهای این که ما بخواهیم غیر نخبه را مورد تغافل قراردهیم باید برای نخبگان، حسابی بازکرد. ممکن است بهنظر بیاید این یک تبعیضاست، اما تبعیض همهجا غیرعادلانه نیست ؛ گاهی اوقات ، تبعیض عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است؛ به خاطر این که ما باید نخبه و هوشمند را در حدی که می تواند رشد کند، رشد دهیم»، سبب شد تا حضرت آیتالله ایمانی در رویکردی شایسته، اقدام به تاسیس و اداره مدارس علمیه نخبگان بنمایند تا از این طریق علاوه بر تحقق اهداف مذکور و لبیکگفتن به ندای رهبرمعظم انقلاب در ارتباط با لزوم وجود برنامه جهت نخبگان در سطح حوزهها، به تربیت مدرس حوزوی و برطرف نمودن نیازهای موجود در جامعه که مرتبط با روحانیت هستند اقدام نمایند.
مزایا:
- استفاده از اساتید مجرب و برجستهی استان
- آموزش پژوهش محور
- فراهم نمودن شرایط جهت تدریس در حوزه های علمیه
برنامههای جانبی:
- برگزاری دورههای مکالمه عربی و انگلیسی
- برگزاری کارگاههای علمی و پژوهشی
- برگزاری محافل معنوی
- برگزاری دورههای آموزشی - تبلیغی
- برگزاری برنامه هایی ویژه خانواده طلاب
- برنامههای تفریحی و اردویی