حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

دوشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۳۳ ب.ظ

آغاز سال را خدمت برادران عزیزم تبریک عرض می¬کنم، مخصوصاً در آستانه میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) انشاالله که سال 1394 برای همه مسلمانان جهان و شیعیان اهل بیت و شیعیان ائمه هدی (ع)، ملت ایران و حوزه¬های علمیه و شما عزیزان طلاب سالی همراه با موفقیت و عنایات خاص الهی توأم با تأییدات غیبی پروردگار عالم باشد و دنیای اسلام و جهان تشیع و حوزه¬های علمیه از برکات اهل بیت بیش از پیش متنعم باشند.

در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم و سال جدید هم شروع شده است. جمله¬ای درباره حضرت فاطمه زهرا عرض می¬کنم و بعد هم یکی دو جمله درباره کار و تلاش و برنامه¬های درسی و حوزوی.

قرآن مجید معمولا مطالب مهم و سرنوشت ساز وکارهای بسیار سنگین را وقتی می¬خواهد بیان کند با ضمیر متکلم مع¬الغیر بیان می¬کند. یعنی با نحن. کار مهمی که قرآن با ضمیر متکلم وحده آن را اداء کرده باشد نداریم.

چرا؟ می¬خواهد عظمت قرآن را، بزرگی قرآن را بازگو بکند. نمی¬آید بگوید من این کار را کردم می¬گوید ما این کار را کردیم. جاهای دیگری هم در قرآن مجید شما ملاحظه می¬کنید، اگر دقت کنید همه جا مطالب سنگین و ارزشمند و کلان با ضمیر جمع بکار گرفته شده و ضمیر مفرد بکار گرفته نشده است.

در تمام قرآن چهار سوره با ضمیر جمع شروع شده است. با انّا شروع شده است. چهار سوره که هر چهار سوره، چهار مطلب بسیار بزرگ و سنگین را بیان کرده است. جای دیگر قرآن هم اینجوری نیست. در این 114 سوره 4 سوره قرآن این چنین است. یکی سوره فتح است "انّا فتحنا لک فتحً مبینا" با انّا سوره شروع می¬شود. فتح مبین که حالا فتح مبین یا فتح شهر مکه است یا همان صلح حدیبیه که مرحوم علامه طباطبایی صلح حدیبیه را فتح مبین می¬داند و فتح مکه را نتیجه صلح حدیبیه بعضی از مفسران گفته¬اند انّا فتحنا برای فتح مکه است. بالاخره آنچه است، سرنوشت اسلام و حکومت اسلامی در گرو یا صلح حدیبیه بوده است و یا فتح شهرستان مکه و قرآن مجید این کار بسیار بزرگ را با انّا بیان می¬کند. انّا فتحنا لک فتحً مبینا یعنی بعد از بسم الله، انّا است.

سوره دوم سوره نوح است. "انّا ارسلنا" ما نوح را فرستادیم. سرنوشت نوح، یک خلقت جدید است. یعنی آن چه از آیات قرآن برداشت می¬شود یک خلقت اول برای حضرت آدم بوده است، خلقت دوم تقریباً برای حضرت نوح بوده است. یعنی یک دور زندگی دگرگون شده است. همه رفته¬اند، یک جمعیت جدیدی جای آنها آمده است. "انّا ارسلنا نوح الی قوم انظر قومک" ما نوح را فرستادیم چون یک حادثه¬ی بسیار مهمی است. اتفاقاً چیز عجیبی هم است. سوره نور 28 آیه دارد. داستان نوح هم در قرآن 28 مورد تکرار شده است. یعنی در 28 جای قرآن داستان نوح آمده است. سوره نوح هم خودش 28 آیه است که داستان نوح را بیان می¬کند. یک جریان عظیمی مثل جریان نوح باران و سیلاب و طوفان و غرق شدن و بعد زندگی از نو شروع شدن و همه چیز بهم ریخته بوده است و از نو شروع شده بوده است. اینجا انّا می¬آید.

مورد سوم "انا انزلناه فی لیله القدر" ما قرآن را در شب قدر فرستادیم. شب قدر هم آن عظمت و بزرگی که "خیرٌ من الف الشر و ما ادراک ما لیله القدر" این هم بخاطر بزرگی و عظمت و مهم بودنش با انا بیان شده است. "فی لیله القدر"

چهارمین مورد که در قرآن مجید آمده است "انّا اعطیناک الکوثر" ما به تو کوثر عنایت کردیم. حالا جریان فتح مکه و دگرگونی که در دنیای بشریت اتفاق افتاد بخاطر فتح مکه، جریان نوح و غرق شدن و مومنین روی کار آمدن و بعد هم شب قدر و هزار ماه عبادت، اینها سه سوره و یک سوره کوچک سه آیه¬ای هم با انّا است. "انا اعطیناک الکوثر" باید این کوثر یک چیزی باشد از همه آنها مهمتر و در ترازی بالاتر و عظیم¬تر. و این جز فاطمه زهرا (س) کس دیگری نبود. از این چهار مورد دو مورد مربوط به حضرت فاطمه زهرا (س) است. یکی "انا اعطیناک الکوثر" یکی هم "انا انزلنا فی لیله  القدر" که امام صادق (ع) فرمودند: "من ادرک الفاطمه و فی الادرک لیله القدر" کسی که فاطمه (س) را درک کند و بشناسد، توفیق درک شب قدر را هم پیدا می¬کند.

چهار سوره در قرآن مجید با انا شروع شده است دو سوره انّا مربوط به حضرت فاطمه زهرا(س) است. آن دو سوره دیگر هم به یک شکلی ارتباط دارد با حضرت فاطمه زهرا(س). جریان فتح مکه و پیروزی مسلمانان در شهر مکه عمده آنها به دست چه کسی بوده است؟ به دست علی ابن ابیطالب و پیامبر بزرگ اسلام. که یا پدر فاطمه بوده و یا شوهر فاطمه. جریان نوح هم نجات کشتی نوح به برکت تابلوی بود که در سینه کشتی نوح زده شده بود و روی آن تابلو اسم پنج تن مقدس نوشته شده بوده است.

فاطمه(س) و پدر فاطمه(س)، فاطمه(س) و شوهر فاطمه(س)، فاطمه و فرزندان فاطمه(س). که اتفاقاًاین تابلو هم تا شصت، هفتاد سال قبل در کشور ترکیه که در آنجا کشتی نوح بوده است پیدا شده است. بین برف¬ها و یخ¬ها کلماتی هم که روی آن نوشته شده است، از آنها عکسبرداری شده است و در روزنامه¬های روز دنیا هم منتشر شد. یعنی چهار سوره به یک شکلی به فاطمه زهرا(س) مرتبط است. فاطمه زهرا(س) در چند روز آینده روز تولد ایشان است، بیستم جمادی الثانی روز تولد او است.

 مقامی است که امام زمان می¬فرماید اسوه من در زندگی مادرم زهرا(س) است. و امام حسن عسکری(ع) می-فرماید: "نحن حجج الله ما خلق و حجتنا علینا فاطمه" حجت خدا بر خلق خدا ما هستیم و حجت خدا بر ما امامان  فاطمه (س) است. فاطمه زهرا(س) حجت است بر امامان و پیشوایی است برای امامان. فاطمه زهرا(س) تنها زن معصومی است در دنیای اسلام که به مقام والای عصمت نائل شده است.

ان شاالله که از برکات این بانوی بزرگ حداکثر استفاده را ببرید. توجه¬تان به این بانوی بزرگ باشد. توسل های تان به این بانوی بزرگ باشد.همه چیزتان از طریق این دخت پیامبر می¬توانید بدست بیاورید. دنیا را، آخرت را، علم را، دانشگاه که خدمت به اسلام می¬کند هر چه می¬خواهی در زیر سایه فاطمه زهرا (س) به دست می¬آید و از برکات حضرت فاطمه زهرا(س) است. این بخش اول عرضم بود به مناسبت میلاد فرخنده فاطمه زهرا(س).

سال جدیدی شروع شده است، باید برنامه جدیدی را داشته باشیم. اگر ما دو روزمان مثل هم باشد مغبون هستیم. خب این دو روز مثل هم بودن را کی انسان متوجه می¬شود که دو روزش مثل هم است، یا دو سالش مثل هم هست؟ زمانی که حساب و کتاب باشد. یعنی یک ارزیابی داشته باشیم روی کارهایمان، روی فعالیت¬هایمان، سال گذشته چه کردیم؟ دو سال قبل چه کرده¬ایم؟ کدام سال بهتر بوده¬ایم؟ مقایسه کنیم. بدون حساب و کتاب که انسان متوجه نمی¬شود که سال گذشته بهتر است یا امسال، دیروز بهتر است یا امروز؟

اگر می¬گویند دو روزتان مثل هم نباشد، معنایش این است که اهل حساب و کتاب باشید، اهل دقت باشید، اهل مراقبت باشید. اهل مطالعه باشید، ارزیابی کنید کارهای خودتان را، موقعیت¬های خودتان را، گفتار و کردار، افکار و اندیشه¬های خودتان را، مورد مرور قرار دهید. اگر خوب است خوبی¬ها را اضافه کنید، اگر خدای ناخواسته بد است بدی ها را کم کنید تا دو روزمان مثل هم نباشد.

اگر ما اهل دقت و مطالعه نباشیم، ممکن است سال¬های سال بگذرد و نفهمیم که واقعا پیشرفت کردیم یا عقب رفت داشته ایم؟ لازمه کار این است که ما محاسبه¬گر باشیم. انسان در جوانی تا خیلی حساب¬ها سنگین نشده است می¬تواند به آن برسد، وقتی شد 50 سال، 60سال، 70 سال خب حساب¬ها سنگین می¬شود. اما در دوران جوانی می¬توانید حسابرسی بکنید. خیلی گرفتار نشده¬اید. معطل نمی¬شوید. همین الان این را در برنامه¬هایتان بگذارید. شب یک مروری داشته باشید. یا قبل از اذان صبح که بیدار می¬شوید نماز شب که می¬خواهید بخوانید، چند دقیقه¬ای فکر کنید که دیروز چه بود؟ کجایش اشتباه بود؟ کجایش درست بود؟ کدام کارمان نمره خوب داشت؟ کدام کارمان نمره منفی داشت؟ اینها را مورد ارزیابی و دقت قرار بدهید و اگر این حسابرسی نباشد، ما جزء شیعیان نیستیم. " لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ " از ما نیست کسی که در شبانه روز حسابرسی کارهای خودش را نداشته باشد. حالا ما یکدفعه می¬بینیم شش ماه گذشت و هیچ نگاه نکردیم. شب امتحان که رسید می بینیم اگر کار کرده بودیم بهتر از این می¬شدیم. اگر آن ساعات را بیکاری نگذرانده بودیم حالا بهتر بودیم.

حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر زمانیکه آن عهدنامه را برایش فرستادند، در آن عهدنامه قید کردند که با توجه به گرفتاری¬ها و مشغله های فراوانی که پیدا می¬کنی اما در شبانه روز ساعاتی را برای خودت قرار بده. کار به کسی نداشته باش. مخصوص خودت باش. خودت و خودت. خودت و خدا. نگاه بکن، این دقایق سرمایه است برای کل ساعات شبانه روز. یعنی این چند دقیقه که انسان برای خودش است می¬تواند برای 24 ساعت و یا برای بیشتر از 24 ساعت برنامه ریزی کند.

 اینکه قرآن مجید به پیامبر بزرگ اسلام می¬فرمایند: بیداری شب قدم¬ها را محکم می¬کند. صحبت¬ها را استوارتر قرار می¬دهد. برای چیست؟ آدم می¬نشیند فکر می¬کند و ارزیابی و با دقت برنامه ریزی می¬کند. کار برنامه ریزی شده غیر از کار فله¬ای است. فرد باید به برنامه ریزی عادت کند.

همه چیز روی حساب و کتاب است. شما هم از نظام آفرینش خودتان را جدا نکنید. برنامه ریزی، نظم دقیق، حسابگری از اعمال خودتان. "حاسبوا قبل ان تحاسبوا" قبل از اینکه به حساب ما برسند، خودمان به حساب خودمان برسیم. ان شاالله موفق باشید

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۷
حوزه علمیه نخبگان یک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی