حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

يكشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۸ ب.ظ

حجت‌الاسلام والمسلمین  اسماعیل‌نیا دبیر هشتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی حوزه های علمیه کشور با حضور در جمع طلاب مدرسه علمیه نخبگان یک به ارائه ی نکاتی پرداختند

که متن کامل آن جهت استفاده عموم بر تارنمای مدرسه قرار می گیرد:

بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدائا من از همه عزیزانم عذرخواهی می کنم که من بالا نشسته ام، صرفا به این دلیل که شاید چهره ی کریه و نکره ما را بیشتر ببینند آن آخری ها و در انتقال مفهوم تاثیر داشته باشد و الا من روی زمین می نشستم لذا از این جهت پوزش می خواهم. ضمن تبریک عید الله الاکبر, عید سعید غدیر خم اجازه بدهید یک نکته کوتاهی را خدمت نورانی سروران خودم عرض کنم و با آنکه حق مطلب را ادا نمی کند ولی اقلا وظیفه ام را انجام داده باشم.

حضرت رسول(ص) در خطبه غدیر فرمودند: فاالیبلغ القادر القائم و الوالد الی یوم القیامه . واجب است بر هر حاضری که به غایبین و هر والدی -یعنی از باب تقلید- و پدر و مادری که به فرزندانش پیام غدیر را برساند تا قیامت. پیام غدیر پیام ولایت ، امامت واستمرار حکومت نبوی و ولایت نبوی است تا قیامت. لذا این مسیر انقطاعی در آن راه ندارد و مستمر است همان طور که از روایات متعدد و معروف ترین آن ها که « و اما الحوادث الواقعه...» هست به دست می آید.امروز نیز وظیفه ما در پیام رسانی غدیر این است که ولایت فقیه را در دوران غیبت کبرای حرت برای مردم تبیین کنیم و خودمان هم در عمل ولایت مدار باشیم نه فقط در شعار وعملا پیرو ولایت فقیه باشیم . اگر امروز این اتفاق افتاد ما می توانیم ادعا کنیم که شیعه ایم و غدیری و پیام غدیر را درک کرده ایم و دریافت نموده ایم و ابلاغ کردیم ولی اگر صرفا شعار دادیم ولی در عمل مسیری غیر از آن رفتیم ما با غدیر بیگانه ایم. هر چقدر هم که در ایام ولادات و شهادات ائمه ی معصومین بخواهیم نذر و نیاز کنیم ولی نسبت به ولایت فقیه بیگانه باشیم یا آشنا باشیم یا نباشیم ما عقبیم از پیام غدیر. به همین یک نکته بسنده می کنم در باب غدیر.خدا را بر نعمت ولایت اهل بیت و نعمت ولایت فقیه و نعمت وجود امام المسلمین و زعیم عالی قدری که امروز مایه ی عزت اسلام و مسلمین هست شاکرم.

عزیزان من، تمام بدبختی بشریت بازگشتش به این است که جامعه از ولایت فاصله گرفت. از آن روزی که امیرالمومنین خانه نشین شدو نااهلان آمدند بر کرسی خلافت، بشریت رو به بیچارگی و بدبختی رفت. امروز هم اگر می بینید که حرمین شریفین در دست خبیث ترین و پلیدترین و بی مغزترین آدم های کره زمین است، اگر می بینید معرف اسلام، انسان های خون خوار و جلاد و بی منطق و خشک مغزی مثل داعش و طالبان و بوکوحرام و ... هستند همه این ها نتیجه فاصله گرفتن از سرچشمه ی زلال ولایت اهل بیت است و اگر آن اتفاق در آن روز نمی افتاد می دیدید که بشریت به چه خیرات و برکات و سعادت هایی نائل می شد که جامعه بشری را محروم کردند. لذا با صدای رسا و التماس تمام عرض کنیم : « اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد.»

نکته دوم در اهمیت پژوهش است که سه نکته را عر خواهم کرد. نکته اول و دوم کوتاه و نکته سوم خیلی طولانی تر هست. نکته دوم در اهمیت پژوهش این است که شما بهتر از من می دانید ولی از باب یادآوری است. عزیزان من، دشمن امروز ما، تقابل امروز ما با دشمنو تقابل آن ها با ما ازنوع اعتقادی، فکری و علمی است. امروز دیگر روز جنگ سخت نیست. گذشته ایم و عبور کرده ایم از آن. امروز از توپ و تانک و... به فضل خدا خبری نیست و با اقتداری که نظام مقدس پیدا کرده است که البته در همه زمان ها ما باید خودمان را آماده نگه داریم. امروز می بینیم جنگ دشمن با ما جنگ فکری، اعتقادی و علمی است لذا تیر و ترکش دشمن در شبکه هاو مجلات و سایت های آنهاست. هزاران شبهه نسبت به قرآن ما مطرح کرده اند. عزیزان این طور نیست که شبهات آن ها آبکی باشد و به تعبیر عامیانه شبهه های درپیتی باشد. آن ها هم مغزها را به مزدوری می گیرند . مغزها را به استخدام درمی آورند. با مغالطه و مجادله غیر احسن واقعا شبهه های قوی درست می کنند. چقدر الآن نسبت به قرآن شبهه درست کرده اند. نسبت به اهل بیت، نسبت به ولایت چقدر کار می کنند. چه تعداد شبکه 24 ساعته دارند نسبت به ارکان جمهوری اسلامی شبهه می ریزند در ذهن بچه های ما؟امروز هم که دیگر دهکده جهانی است و همه حائل ها و مانع ها و دیوارها برداشته شده است و ماهواره و اینترنت و شبکه ها و... برقرار است. چه کسی می خواهد در این جنگ همه جانبه، نابرابر، ناجوانمردانه دفاع کند؟ پادگان های نظامی ما؟ مثلا پادگان احمدبن موسی می خواهد برود در این عرصه دفاع کند؟ قطعا وظیفه آنها نیست و البته تخصص آن ها هم نیست. امروز این حوزه های علمیه پادگان های تربیت افسران فرهنگی و علمی هستند. امروز امام زمان نگاهش به حوزه های علمیه هست. به خدا قسم وقتی دو دو تا چهارتا می کنم، کنار هم می گذارم، می بینم جمعیت دشمن ما در این جنگ چقدر زیاد است و ما چقدر به لحاظ تعداد ضیف هستیم. می گویم خدایا اگر عنایت حضرت صاحب شامل حال ما نشود و اگر هم به هوش نیاییم و حوزه ها ضعیف بجنبند نتیجه اش چه خواهد شد؟ پدران و برادران دیروز من و شما اجازه ندادند یک وجب از خاک ما در جنگ سرد به دست دشمن بیفتد. از نوامیس ما با جلن شان دفاع کردند. دست و پا دادند و سینه سپر کردند جلوی ترکش ها و گلوله ها و نگذاشتند یک وجب برود. امروز من و شما در این جنگ وظیفه داریم.

عزیزان من، نور چشمان من، برادران من، همه اش نگاه مان به این نباشد که بخشنامه هست و نمره هست؛ اونها به جای خودشو از باب اضطرار است. بیایید هدف مان را خدایی بکنیم. مبحث آموزش و پژوهش ، در بحث مطالعهو در بحث وقت گذاشتن. جمله علامه طباطبایی را من خواندم پشت این نشریه علمی مدرسه تان که لطف کردند و کار بسیار زیبایی است، طراحی کردند و چقدر غبطه خوردم و از خودم خجالت کشیدم که بگویند: « به مدت 17 سال چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل به من دست داد که شب های بهار و تابستان تا صبح به مطالعه و تحقیق مشغول بودم. همیشه درس فردا را شب قبل مطالعه می کردم و اگر اشکالی پیش می آمد با هر خودکشی بود آن را حل می کردم» ما شب تا صبح واقعا مطالعه می کنیم؟ خیلی من حرف دارم اما فرصت اندکه. بزرگی داشتیم نقل می کرد – من چون تردید دارم در نام آن بزرگوار که آیا همین ایشان بود یا کسی دیگر و خب بنا نداشتم که این جریان را تعریف کنم تا قبلش مراجعه کنملذا اسم نمی آورم – دو تا از برادران از اهواز می خواستند بیایند شیراز شما در زمانی که ملاصدراها و بزرگان حضور داشتند در حوزه شیراز به جهت تحصیلات بهتر حوزوی. می گوید که فقیر بودم. کفش هم در آن زمان نبوده و یک کهنه ای، پارچه ای، پلاستیکی کف پاهایم بود و با یک بند می بستم روی پایم به جای کفش. دو تا بچه حرکت کردند از خوزستان تا به شیراز بیایند. چند روز در مسیرند من نمی دانم، می گویند که آمدیم در مسیر غذای مان تمام شد، گرسنگی دو روز سه روزه بود. آمدیم و در میانه راه این کفش واره – و نه کفش- این هم از بین رفت و با پای برهنه آمدیم. کف پاهای مان تاول زده بود. تاول می زد باد می کرد و می ترکید. نزدیکی های شیراز نمک زاری بودو نمک وارد زخم ها می شد و امکان این که دیگر پا روی زمین بگذاریم نبود. آن جا ایشان نقل می کرد که فلانی می گفتند که ما چند فرسخی شیراز را رو دست و زانو تا شیراز آمدیم. حکایتش مفصل است که حالا بعد رفتیم در مدرسه خان و یک اتق به ما دادند و ما پول نفت یا روغن نداشتیم و لذا تنظیم خواب شبهای ما با مهتاب بود. شبهایی که مهتاب زودتر طلوع می کرد ما هم درس های مان را باید زودتر شروع می کردیم به مطالعه زیر نور ماه و شبهایی که دیرتر طلوع می کرد سریع سرشب می خوابیدیم و با طلوع ماه بیدار می شدیم که از نور ماه استفاده کنیم. سروران من، این ها اینجوری درس خواندن و دفاع از دین کردند. اینجوری خواند که علامه حلی رضوان الله تعالی علیه هنوز به سن بلوغ نرسیده مجتهد مسلم است که می گویند می آمدند و می خواستند از آقا مساله شرعی سوال کنند . می پرسیدند آقا کجاست؟ جواب می گرفتند آقا رفته با بچه ها بالای درخت بازی کند. رفته کبوتر در بیاره. بچه بودند دیگر بین 9 تا 13 سال سن شان بود. اینجوری درس خواندند که علامه حلی چند دوره فقهی نوشته. اینجوری درس خواندند که علامه طبرسی 3 تفسیر بر قرآن نوشته. اینجوری درس خواندند که یک آقا سید عبدالله شبر 52-53 سال عمر کرده و ظاهرا حساب کرده اند که ایشان به صورت میانگین سالی 3-4 کتاب نوشته اند. این ها چه کردند؟ امکانات آن زمان کجا بوده ؟ آن زمان که کامپیوتر نبود. نرمافزار نبود که یک مووع را بدهند و یک اینتر بزنند وخودش سرچ کند و خودش پرینت بگیرد و خودش هم تحویل بدهد و در عر 5 دقیقه می توانند تمام آن چه را که می خواهند به دست بیاورند. چه کردند آن ها؟ آن ها درد دین داشتند.

قسمت دوم تمام. خلاصه قسمت دوم این شد، امروز جنگ ما، جنگ علمی است. جنگ جنگ پژوهشی است. جنگ جنگ شبهه است. رفقا بچه های ما زیر بمباران دشمن هستند. ما چرا نمی خواهیم بفهمیم؟ دردمندانه مقام معظم رهبری در یک صحبتی چند سال قبل فرموده بودند که این که می گویم جنگ است واقعا جنگ استولی نمی خواهند باور کنند خیلی ها. جنگ جدی است. جنگ تمام عیار است. و فقط من و شما هستیم که دفاع کنیم. من و شما که خیلی هامون به هوش نیستیم. خودم را عرض می کنم . خوابم. می خواهم روزم را شب کنم. من و شمای طلبه دنبال این نباشیم که روزمان را شب کنیم. برای مان فرق نکند چه جلو جلو برویم و فتح کنیم و چه عقب عقب برویم و انها بیایند از ما بگیرند این خیلی بد است. دچار روزمرگی نشویم.

بنده امام جمعه بوده ام، مدیر مدرسه برادران بوده ام، مدیر استان بوده ام، مدیر مدرسه خواهران بوده ام، الآن در مرکز مدیریت خواهران مسوولیت دارم، در مرکز برادران مسوولیت دارم و با آگاهی تمام عرض می کنم، برنامه هایی که من اجمالا شنیدم و یکی از نمونه هایش را الآن دیدم انصافا بی نظیر است. طرح هایی که شما بعضا از دو سه سال قبل پیاده می کردید و حالا مرکز قم تازه توانسته به تفاهمات مختصری برسد نشان دهنده این است که شما پیش قراولید. شما پیش آهنگ هستید. قدر بدانید. این مدرسه که من به عنوان یک الف طلبه امیدوارم ان شاء الله ده ها شهید مطهری از این جا بیرون بیاید که بتواند مبانی فکری نظام را ان­شاء الله تقویت کنند و زیرساخت های فکری حکومت حضرت مهدی (عج) را تسریع کنند. این امید ماست. اگر بخواهید و بجنبید. تلاش کنید برای خدا و نه هیچ چیز دیگر. تلاش کنید که ان شاء الله بتوانید دفاع کنید از مکتب امام زمان(عج). در این بمباران شبانه روزی شدید دشمن علیه اعتقادات ما، کسی نیست، خبری نیست، فکر نکنید خبری هست. چون اینجا مدرسه نخبگان هست و امید به شماها دارم عرض می کنم. بنده در مرکز حوزه هستم، عرض کردم مسوولیت دارم در هر دو حوزه و آدم پرکاری هم هستم و در هر جا سرک کشیده ام، در حوزه خبری نیست....

نکته آخر وارد جشنواره علامه حلی می شوم . از هشت سال قبل شورای عالی حوزه با هدف تشویق و شناسایی طلاب جوان زیر 31 سال به امر پژوهش، حوزه ها  را مجبور کر به برگزاری جشنواره ای به نام جشنواره علامه حلی. امسال هشتمین دوره اش برگزار شده است. این جشنواره در 4 قالب که در حوزه برادران در 3 قالب کتاب، پایان نامهو مقاله برگزار می شود. شما می توانید مووعات علمی تان و درسی تان را و آنچه در حوزه علمیه خوانده می شود از ادبیات عرب گرفته تا فقه و اصول و درایه و حدیث و منطق و فلسفه و ... یک موضوع بازتری هم در آخرش گذاشتیم ، به نام علوم انسانی مرتبط با دین. موضوعاتی مثل جامعه شناسیو روان شناسی اینها نه به فقه می خورند و نه به ادبیات. اینها می روند در گروه علوم انسانی مرتبط با دین. لذا شما هر موضوع علمی که ربط به دروستان داشته باشد و دین و حوزه را می توانید مقاله و کتاب بنویسید و اینجا ارائه دهید و ما می پذیریم.  هر سال هم یک مووع ویژه داریم . ویژه به این دلیل که هم یک امتیاز بیشتری دارد و هم این که بعضا جایزه اش یک ذره متفاوت تر است و هم این که دغدغه ماست. دغدغه مقام معظم رهبری است. دغدغه نظام اسلامی است. امسال موضوع ویز] ما این است: « جهان اسلام و تهدیدات اندیشه های تکفیری و افراطی گری» یعنی داعش و وهابیت و اینهایی که گفتم را اول معرفی شان کنید، پیدایی شان، پشت پرده های شان، حامیان شان، خطرات شان، چشم اندازشان، ایده آل های شان، بروید مبانی فکری شان را بررسی کنید ف مبانی فقهی شان، مبانی اعتقادی و کلامی شان، به چالش بکشیدف چه تهدیداتی برای اسلام دارند و... . موضوع ویژه امسال جشنواره بحث تکفیری هاست. با توجه به اینکه واقعا به یک معضل برای جهان اسلام تبدیل شده است پس قالب ها را عرض کردم کتاب و مقاله و پایان نامه. موضوعات را هم عرض کردم. هم مووعات درسی می توانید بنویسید و هم موضوع ویژه را انتخاب کنید.

مقاله مدنظر ما هم در حدود 15 تا 45 صفحه است. خب برای شما که تا آخر آذرماه فرصت دارید اثرتان را ارائه دهید یعنی حدود 80 روز دیگر، یک مقاله 15 صفحه که 3-4 صفحه اولش بسم الله هست و مقدمه هست و منابع و مآخذ واقعا برای شما کاری ندارد. روزی دو ساعت خالی کنید برای یک موضوع پژوهشی و زیر نظر اساتید محترم یک مقاله را بنویسید. لذا من پیشنهاد می کنم که شما که سال گذشته هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی افتخار آفریدید امسال هم این مساله را تکرار کنید و اگر هر کدام از شما دو مقاله خوب ارائه بدهد جمع آن در حدود 170 مقاله می شود که در هیچ کجای کشور همجین چیزی نیستو از نظر کیفی هم به نحوی باشد که به امید خدا ما شما را در اختتامیه و جلسه پایانی زیارت کنیم.

امسال چندمین سالی است که در استان فارس هم جشنواره استانی علامه حلی برگزار می شود. قبلا طلبه های محترم می گفتند که مثلا می گفتند که ما در بین 12000 اثر رتبه ای به دست نمی آوریم. بر همین اساس در برخی از استان ها که ظرفیت برگزاری جشنواره استانی داشتند این کار صورت گرفت تا احتمال رتبه آوری طلاب به جهت میزان کمتر شرکت کننده بیشتر شود. در کنار این امتیازات معنوی یک سری امتیازات مادی نیز برای برگزیدگان جشنواره چه در مرحله استانی و چه در مرحله کشوری در نظر گرفته شده است. مثلا برگزیده مرحله کشوری جشنواره جزو نخبگان حوزوی است و بنیاد نخبگان خودش حمایت هایی را از اعایش خواهد داشت. مثلا وام هایی به این ها تعلق می گیرد، معرفی به معاونت ریاست جمهوری می کند، از بعضی از امتحانات معاف می شوند در حوزه و ... . لذا برگزیده این جا به صورت خود به خود جزو نخبگان کشور به حساب می آید. این یک امتیاز خیلی بزرگی است. از نظر مادی هم جایزه هایی داده می شود که در سطوح مختلف متفاوت است. لذا من پیشنهاد می کنم که اولا زمان را از دست ندهید و هر چه سریعتر موضوع را انتخاب کنید و زیر نظر اساتید محترم کار را شروع کنید. ثانیا اگر سروران عزیز و مسوولین محترم مدرسه موافقت کنند مشکل تایپ پژوهش هایی که توسط معاونت پژوهش مدرسه تایید می شود را از راه طلاب محترم بردارند تا از این طریق استقبال دوستان محترم بیشتر شود.

ان شاء الله خداوند به حق حضرت زهرا به شما توفیق دهد تا از علمای عامل باشید.


دریافت
عنوان: حجت الاسلام اسماعیل نیا دبیر جشنواره کشوری علامه حلی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۲
حوزه علمیه نخبگان یک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی