حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۴ ب.ظ

علی قنبری

با بررسی تاریخ شکل گیری اسلام و نقطه تکیه گاهی آن این أمر برای هر شخص روشن می شود که اسلام برای آزادی عمل در مسائل مختلف، در بسیاری از موارد استقلال خود را از حکومتها و سلاطین به صورت های گوناگون حفظ کرده است. به عنوان مثال اگر در این مورد توضیحی داده شود مسئله خمس و زکات خود به تنهایی واضح ترین مثال برای استقلال مسائل مالی زعمای دین( ائمه و علمای دین و ...) از هر گونه منبعی می باشد، به این صورت که تکیه مالی بر اموالی باشد که از دست مردم به حکومت اسلامی می رسد، باشد و همین أمر خود به گونه ای استقلال عمل برای متولیان اداره دین به ارمغان می آورد.

با توجه به دوره پیامبر و رسالت حضرت محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و معصومین بعد از ایشان، آزادی عمل مسلمین و شیعیان در صورت مواجهه اسلام با خطرهایی که اصل و اساس آن را نشانه می گرفت، فهمیده می شود. از مهمترین آموزه های پیامبر، مبحث انتظار و منتظر منجی بودن است که خود همین مسئله بر آمادگی شیعیان در أمر قیام و انقلاب می افزاید. چرا که تمام مسلمین و شیعیان نسبت به منجی اجماع نظر دارند. این أمر باعث شکل گیری حالتی در مسلمین می شد که هر لحظه آمادگی پاسخ به ندای منجی را داشتند و این آمادگی در کنار استقلال فکری و سیاسی و مالی مذکور، توانمندی دوچندانی در شکل گیری قیام های مختلف در راستای تشکیل تمدن اسلامی را به ارمغان می آورد. لازم به ذکر است که آموزه های دیگری، مثل اصل مقابله با ظلم و عدم ظلم پذیری و اصل عدالت گستری و تساوی حقوق و ... نیز در راستای حفظ اسلام مهر تأیید بر همین مهم می زند که تمام این مسائل به شکل ها و شیوه های مختلف در عصر هر امامی اجرا شده و هر امام با توجه به زمان حاضر خود مبارزه اصلی خود را در همین راستا را انجام داده است. حال جمله مقام معظم رهبری که دوره 250 ساله حضور ائمه در مردم را تعبیر به یک انسان 250 ساله می کنند، بهتر فهمیده می شود چرا که تمام آنها به دنبال تحقق یک هدف واحد بوده اند اما زمان ها و حکومت ها و حکام مختلف باعث اختلاف در روش اجرایی آنها شدند و آن هدف واحد همان تشکیل حکومت اسلامی به تمام معنا می باشد که امید است هرچه زودتر این حکومت به دست امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه شریف )به مرحله اجرا و عمل برسد.بر همین اساس و با رویکردی نیمه تحلیلی به بررسی ویژگی ها و الزامات زمانی زندگانی ائمه معصوم پرداخته می شود و حرکات انقلابی هر یک ازآنها تبیین خواهد شد.

در ابتداء کار ظهور اسلام با توجه به رسوم مختلف و بعضا غیر انسانی مردم در شبه جزیره عربستان لزوم انقلاب و دگرگونی فرهنگی آن ها به وضوح درک می شود. در این جا فقط به ذکر چند نمونه از آن تفکرات بسنده میکنیم تا اوج کمبودهای فرهنگی و معنوی آنان ترسیم شود. در کتب تاریخی ذکر شده که اگر گاو ماده هنگامی که به کنار رودخانه برده می شود اگر آب نخورد و گاو نر آب بخورد، دلیلش وجود دیو و اجنه هایی است که در بین شاخ های گاو نر زندگی می کنند و از همین رو به سر و روی گاو نر می زدند تا آن اجنه را فراری دهند تا گاو ماده نیز بتواند آب بخورد. یا مثلا اگر فردی از بزرگان قبیله ای از بین می رفت، شتری را در کنار قبر او در میان گودالی حبس می کردند و آب و علف به او نمی دادند تا جان بسپارد تا متوفی در روز رستاخیز بر آن شتر سوار شود تا پیاده محشور نشود. عبادت بت ها و قربانی کردن و نذر و نذورات برای آنها نیز از اصلی ترین نشانه های جهالت عرب آن زمان بود که این مطالب و موارد دیگر در بسیاری از کتب تاریخی ذکر شده است. تمام این مسائل این مطلب را می رساند که بسیاری از اصول زندگی و عقاید آن اعراب را رد می کند و مردود می شمارد، نیاز به یک انقلاب و دگرگونی فکری و اعتقادی در افراد دارد که همین مسئله از اصلی ترین و سخت ترین پله های دین اسلام بود که در پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) با نرمش های به موقع و زنده کردن باطن های مرده، قادر به این کار شدند.

غیر از عشیره پیامبر، افرادی که به پیامبر ایمان می آوردند اغلب از ضعفا و مستضعفین مکه بودند و دلیل اجتماع آنها گرد پیامبر همان آموزه های تساوی حقوق و برابری مردم و اصل کرامت انسانی می باشد، لذا تمامی آنها به علت ظلم و جوری که در حق آنها شده بود، آمادگی هر گونه حرکتی در راستای پیشرفت دینی که شعار تساوی حقوق می داد را داشتند و دلیل دیگر جانفشانی های آنها بیدار شدن باطن انسانی آنها بود که همان فطرتشان اجازه سکوت در مقابل ظالمین و جائرین را به آن ها نمی داد. پیامبر از همان اول در صدد راهی برای قدرت یافتن و به حکومت رسیدن بودن تا از همین راه به پیشبرد هدف اسلام که همان ارسال آن به تمام نقاط جهان بود، نزدیکتر شود. هجرت پیامبر به سوی یثرب نیز از همین رو شکل گرفت چرا که مردم آن دیار پیامبر را برای اداره امورشان به شهرشان دعوت کرده بودند. نکته ای که در بحث هجرت پیامبر بسیار حائز اهمیت است، فعلی بود که ایشان بعد از رسیدن به شهر یثرب انجام دادند و آن همان ساخت مسجد و قرار دادن آن به عنوان محور امور حکومتی و معنوی و سیاسی بود کههمین أمر دلالت بر جامع بودن دین اسلام در تمام جهات می کند چرا که تمام این مسائل از آن جهت است که مرکز حکومت همان مسجدی است که افعال عبادی و معنوی و قضایی و حتی امور نظامی و سیاسی در آن جا انجام می گردد و مرکز ثقل حکومت اسلامی در آن واقع هست، جامع بودن اسلام از آن جهت فهمیده می شود که مسجد با آن که محور اسلام است صحنه اجرای امور دیگر نیز می باشد، تا آن جا که اگر قرار بود سپاهی اعزام شود اجتماع آنها و مبداء حرکتشان نیز از مسجد شهر شروع می شد. از آن جا که تغییر و انقلاب در فرهنگ یک قوم که جاهلیت در آن نهادینه شده است در طول حیات پیامبر ممکن نبود و ازمواردی بود که در بلند مدت قابلیت تحقق داشت لذا بعد از استقرار حکومت اسلامی بحث ولایت و ادامه دهندگان راه پیامبر پیش می آید که از مهمترین مسائل دوران نبوت پیامبر بود. و تنها کسی که سزاوار این مطلب بود امام علی ( علیه السلام) بود چرا که ایشان در دوران کودکی شان تحت نظر شخص پیامبر رشد کرده بودند و از تفکرات جاهلی به دور بودند. بنا بر این حرکت انقلابی پیامبر در زمان خود شروع حرکتی برای برگشت مردم در سطح جهان به فطرت انسانی بود هر چند که مبداء این حرکت از جزیرة العرب بود، اما اهداف انقلاب پیامبر در سطح جهانی تعریف می شود.

 

* طلبه پایه 6 مدرسه نخبگان یک

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۸
حوزه علمیه نخبگان یک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی