حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

نجاح
نجاح
نجاح

حوزه علمیه نخبگان یک

تحت اشراف نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز

یادداشت
رواق حدیث
  • افراط و تفریط

    امام علی (ع):

    نمی بینی نادان را مگر این که کارش یا افراط است و یا تفریط

    نهج البلاغه، حکمت 70

پوستر
  • محفل انس با قرآن به مناسبت اعیاد شعبانیه
دیدگاه
طبقه بندی موضوعی
رویش
  • دانلود رویش نخست
رسش
  • پیش شماره نخست رسش منتشر شد
اخبار عمومی

حضرت آیت الله حاج شیخ اسدالله  ایمانی به سال 1326 شمسی در شهرستان کازرون و در خانواده ای متدین و ولایی چشم بر جهان گشود. خانواده ای که به تدین و مذهب شهره خاص و عام بودند . جد بزرگوار ایشان مرحوم کربلایی اسدالله به حدی از ایمان و معرفت نایل شده بود که به کربلایی مقدس مشهور بود ، و پدر بزرگوار حضرت آیت الله ایمانی ، مرحوم حجت السلام حاج شیخ محمد صادق ایمانی ابوالشهید نصرالله ایمانی از چهره های معروف مذهبی در شهرستان و شهرها و قراء مجاور بوده اند که به رغم داشتن تحصیلات حوزوی  برای امرار معاش و اداره زندگی به شغل بزازی مشغول بوده ، او به حق مصداق آیه شریفه (رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله-نور 37) بود .تهجدش تا روزهای آخر عمر و حتی در بستر بیماری ادامه داشت ، نزدیکان مرحوم حاج شیخ محمد صادق ایمانی نقل می کنند که :از سیزده سالگی نماز شب ایشان ترک نمی شد و هنگام اذان صبح خواب نبود . اهل سیر و سلوک و در مبارزه با هوای نفس جدی و دارای مکاشفاتی بود .

 

دوران تحصیل

حضرت آیت الله ایمانی دوران دبستان را در کازرون گذرانده و سه سال اول دروس مقدمات حوزوی را در خدمت علمای شهر گذراندند .در سال 1341 چند ماه بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی (ره) راهی قم شدند و تا سال 1344 به فراگیری دروس متدوال آن زمان نظیر شرح لمعه ، قوانین ، رسایل ، مکاسب ، کفایه الاصول و منظومه را نزد اساتید بزرگوار خود حضرات آیات : محمد تقی ستوده (ره) ، صلواتی ، شب زنده دار ، محمد فاضل لنکرانی (ره) ، مکارم شیرازی ، سبحانی ، اعتمادی و سید محمد باقر سلطانی طباطائی (ره) فرا گرفتند ، که با تلاش های خستگی ناپذیر ایشان و همت بلندشان که یکی از خصوصیات بارز ایشان است و با استعداد عالی خدا دادی توانستند مقدمات ، فقه و اصول را در هفت سال به اتمام برسانند و در دروس خارج مراجع بزرگوار و مجتهدین آن زمان حاضر شوند . ایشان دو دوره خارج اصول و همزمان فقه را نزد اساتید بزرگواری مانند:حضرت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد(ره)، حضرت آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (ره) ، حضرت آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی (ره) و همچنین حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) سپری کردند و به درجه اجتهاد نایل آمدند. در کنار دروس فقه و اصول از مباحث فلسفی آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری و همچنین حضرت آیت الله جواد آملی بهره بردند .به مباحث اخلاقی حضرت آیت الله شب زنده دار اهتمام ویژه ای داشتند و از مباحث علمی ، اجتماعی ، سیاسی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی استفاده وافری نمودند .

 

فعالیت های علمی

حضرت ایت الله ایمانی در حوزه های علمیه قم و کازرون و همچنین بوشهر به تدریس مشغول بوده و بعد از پیرزوی انقلاب اسلامی در دانشگاه های شیراز کرسی تدریس را همزمان با مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های شیراز عهده دار بودند .ایشان از بسیاری از علمای بزرگ اجازه نقل حدیث و امور حسبیه دارند . همکاری و شرکت در تنظیم و تدوین تفسیر نمونه ، نگارش و تدوین تقریرات درس خارج حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، تالیف رساله هایی مانند خمس ف ارث ف تقیه ، و امر به معروف برخی از فعالیت های علمی ایشان است . کتاب الیهود فی القرآن را ترجمه نمودند اما به نقل از فرمایش ایشان : چون دیدم ترجمه دیگری از آن منتشر شده از چاپ آن منصرف شدم .یکی دیگر از فعالیت های مفید ایشان که به جهت رشد فرهنگی منطقه و شهرستان بود ، برپایی یادواره علمی علامه طباطبایی (ره) به مدت ده سال در شهرستان کازرون می باشد.

 

فعالیت ها و مبارزات

ایشان در اوایل حضور خود در قم به مبارزه علیه رژیم سفاک پرداختند و از سال 1342 برای تثبیت و گسترش مرجعیت امام خیمنی (ره) تلاش و سخنرانی های متعددی نمودند به طوری که ممنوع المنبر شدند . ایشان مجلس ختم  شهید آیت الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) را در شهرستان برگزار کردند که به همبن دلیل در اصفهان دستگیر شدند . پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مجموعه فرهنگی و خدماتی حضرت قائم (عج) را تحت نام صندوق های قرض الحسنه ، خیریه و کتابخانه راه اندازی نمودند و در ایام تبلیغی و تابستان ضمن شرکت در جلسات مختلف به تقویت حرکتهای فرهنگی و مذهبی اهتمام نموده که با عزام طلاب و مبلغان در سطح روستاهای شهرستان کازرون و شهرهای اطراف زمینه همگامی روستاییان با حرکت های انقلاب اسلامی را فراهم نمودند .در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به خانواده های  شهدا و مجروحان داشتند و همچنین کسانی که به انحاء مختلف مورد ظلم و ستم و زندان رژیم سفاک پهلوی قرار گرفته بودند . در حالی که در اواخر عمر حکومت ستم شاهی در شهرستان کازرون حکومت نظامی اعلان شده بود لکن برای حفظ حقوق مردم و برقراری نظم تلاش زایدالوصفی نمودند . با توجه به اهتمام حضرت آیت الله ایمانی به حفظ بیت المال وحقوق مردم در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی زمینه تاراج سلاح پادگانها وحیف ومیل بیت المال را از بین بردند وتقریبا اولین شهری بود که نهادهای نظامی وانتظامی در آن مستقر ووظایف قانونی خود را در روزهای اولیه انقلاب اسلامی عهده دار بودند.

 

مسئولیت ها وخدمات

-نماینده حضرت امام خمینی (ره) و امام جمعه کازرون با حکم مبارک امام خمینی (ره) (از مهرماه سال 1358 الی 1380)

-اولین نماینده روحانی ونماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی ودانشگاه شیراز.-نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری طی چهار دوره متوالی.

-نماینده ولی فقیه وامام جمعه بوشهر (از سال 1380)

-نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استانهای فارس وبوشهر.

-موسس حوزه علیمه شهرستان کازرون.

-احیای مدرسه علمیه صالحیه کازرون.

-احیای مدرسه امام خمینی (ره) بوشهر.

-تاسیس دانشگاه های آزاد اسلامی،پیام نور،تربیت دبیر در شهرستان کازرون.

-احداث زایشگاه وبیمارستان زنان فاطمیه (س)در کازرون (در قالب سی تختخواب)

-احداث مصلای جمعه کازرون.

-تجدید بنای مسجد صاحب الزمان (عج) کازرون.

-احداث یک باب مدرسه راهنمایی و واگذاری به آموزش وپرورش.

-پی گیری و احیای جاده ارتباطی شیراز -بوشهر از محور کازرون.(به نحوی که ده کیلومتر آغاز آنرا با کمک جهاد سازندگی شهرستان انجام دادند.)

-اعزام مبلغ به روستاهای شهرستان کازرون وبوشهر وشهرها وروستاهای مجاور قبل از انقلاب اسلامی وپس از آن.

-اهتمام ویژه به خانواده معظم شهدا،ایثارگران وجانبازان و ده ها خدمات دیگر در سطح دو استان بزرگ و مهم فارس و بوشهر.

نکته ای که در طول زندگی ساده وپر خیر ایشان تا به امروز می توان به آن اشاره کرد ثبات قدم،آزاد منشی،ساده زیستی،آینده نگری وتلاش برای فراهم کردن فضایی بدون تنش در بین مردم و مسئولان استانی چه در استان بوشهر که رمز اعتلای نام ایران اسلامی است.

خداوند متعال طول عمر با عزت به همه علمای عامل اسلامی عنایت بفرماید. والسلام